Aquesta setmana que ens visita l’
oncle Bernie sembla adient parlar de grans esdeveniments, encara que els carrers de València porten dies preparant-se per a la data i, a hores d’ara, ja estan totalment engalanats com a assagadors per al ramat. El cas és que la política que ha practicat la Generalitat Valenciana en els darrers anys també ha tingut el seu reflex en el món de la cultura. Només cal recordar la celebració que es féu tot per l’aire del 800 aniversari del
naixement de Jaume I. Més modesta és la
Multaqa, que es celebra cada any al monestir de Santa Maria de Valldigna (Que NO Santa Maria de LA Valldigna!). L’esdeveniment pretén ser, com indica la mateixa paraula en àrab, una trobada de les diferents cultures mediterrànies sota la direcció del Consejo Mediterráneo de Cultura, depenent de la UNESCO. I és que l’any 2000 el Centro de Valencia de la Unesco i la Fundació Jaume II, depenent de la Generalitat, estaven sota la direcció de la mateixa persona, Vicente Burgos. Els excessos en la gestió de la fundació portaren a la seua destitució. Burgos ja no està i la fundació ha retallat, i molt, les despeses de cara a la galeria, però la
Multaqa continua celebrant-se perquè depèn del Centro Unesco Valencia.
Però, què és la Multaqa? Què us diré, heu un vist una mascletà? Bé, llavors una cosa similar: molt de soroll, molt de fum, pim, pam, pum i punt. Qualsevol altra definició és distorsionar la realitat. La qüestió és portar al monestir a qualsevol estrela mediàtica relacionada amb la política o la cultura internacional perquè diga la seua al voltant d’un tema d’actualitat dins l’àmbit mediterrani. L’edició d’enguany, la huitena ja, es va celebrar el passat cap de setmana i va comptar amb la presència de la directora general de patrimoni cultural, Marta Alonso. Enguany, el tema era «La mujer, el mediterráneo y la paz» (sic) i d’acord amb això s’havia comptat amb la presència de Michelle Bachelet, expresidenta de Xile (América?) i de Federico Mayor, als quals se’ls ha atorgat el premi UNESCO Valldigna 2012, segons la nota de premsa el Centro Unesco Valencia. Quin és l’impacte de tot això? Els periodistes ja tenen alguna cosa sobre la qual escriure. Quins beneficis dóna a l’economia local? Vet ací el gran interès de la fita: els periodistes que cobreixen la notícia, que tampoc en són massa, van als bars de fora el monestir a fer-se’n una. I això és tot.
|
Foto presa d'elperiodic.com realitzada per Paco Teodoro. Bachelet on s'hi troba? |
Mentre això passa, el patrimoni musulmà al territori valencià s’ensorra. Alguns anys de protestes i denúncies han hagut de transcórrer per a que es duguera a terme la restauració de la mesquita de la Xara o ermita de santa Anna, ben a prop del monestir. Però el cas és que roman tancada al públic, llevat d’alguns dies de visita. Així i tot, la Xara encara és un d’aquests elements patrimonials millor considerats per l’administració valenciana, potser per la proximitat al monestir. No reben la mateixa atenció, ni els mateixos diners, altres restes del passat musulmà del nostre territori: el morabito de Gandia, un element singular a tot el País Valencià; les torres islàmiques vinculades a alqueries (
de les quals també n’hem parlat ací); els castells, els despoblats moriscos o els sistemes de regadiu, per esmentar-ne alguns. Es tracta d’un llegat que roman en estat d’abandonament, deixat a la bona de Déu, o d’Alà si voleu.
L’esmentat morabito, per exemple, encara es troba en una parcel·la privada, víctima de la malesa i cau de la volateria, el fem de la qual corromp la pedra centenària. El propietari de la parcel·la que l’envolta, com puc arribar a entendre, està fins als nassos que curiosos i experts li entren al bancal per anar al morabito dels c... “Qualsevol dia d’estos el tombe i a fer la mà”, ens va confessar en certa ocasió a mi i al grup de gent que anàvem a la cova de les Meravelles, que és just a la muntanya que hi ha darrere. Afortunadament, el bon home no ha fet res, com no ho fa tampoc la Generalitat. Com podem pretendre que aquesta persona puga valorar la construcció si l’únic que n’obté són problemes i incomoditats? Potser si les institucions a les que pertoca tingueren cura i gestionaren millor aquest element patrimonial la gent podria valorar-lo millor, i tindre una major estima.
|
Morabito de Gandia |
|
Construcció al Marroc |
Però parlem de diners, que és el que mou el món. Posar en valor aquest patrimoni afavoriria el turisme de curt radi, de cap de setmana, que és el que realment té un impacte sobre l’economia local (i no el turisme de passeig, platja i pipes!). Es podrien crear la ruta dels castells o la ruta de les torres islàmiques, per improvisar-ne d’algunes. El que és inadmissible són els casos com el del morabito, que està totalment abandonat per l’administració, quan en realitat es troba al costat de la ruta dels monestirs. De fet, des del monestir de sant Jeroni de Cotalba hi ha només uns minuts en cotxe!
Per a eixir de la crisi a la qual ens han portat no podem fer-ho per la porta d’entrada, ni utilitzar fórmules, ni menys encara demanar ajuda a mortals. L’eixida és just davant de nosaltres, amb solucions reals i factibles, que compten amb la gent de carrer, que continua treballant per la seua terra com sempre ha fet.
* Mentre prepara aquest post he descobert que no són pocs els que han "treballat" amb Ecclestone i han mort pocs després, aneu amb compte...
6 comentaris:
Esteu segurs que el morabit és d'origen musulmà? Són falses les versions que el vinculen al negoci de la neu o, fins i tot, a un colomer del XVIII?
Paraules ben interessants, que com a valldignenc faig meues. Tots aquests actes estan completament desvinculats i al marge del context local. Són uns que venen en cotxe, entren al monestir, estan unes hores i desapareixen amb els mateixos cotxes. Que queda? el que dius, estar un dia a la premsa. Un espectacle mediàtic ben car que no fa cap tipus de solatge,
Jesús, segurs, segurs, no. La veritat és que s'han dit moltes al voltant d'aquesta construcció però al remat res en clar. Justament per això necessitem un estudi ben fet per experts i, per tant, ben finançat.
Josep Antoni, totalment d'acord amb el que dius. La veritat és que el monestir s'ha convertit en un altre instrument de propaganda del PP i un element més de col·locació de persones afins i d'afiliats, la competència professional de les quals és poca.
Els arqueòlegs que el visitaren, Cardona i no se quin altre hi anava, comentaren que els materials que s'hi trobaven en superfície no semblaven apuntar a una cronologia anterior al XVIII. Jo quan hi he estat tampoc he vist res que apuntés en aquesta direcció, ni tan sols de materials de tradició baix-medieval que poguessin correspondre's amb una construcció morisca. Tampoc es que em cregui massa la hipòtesi de la nevera, la qual seria un exemplar únic a tot el País Valencià -segurament al món- d'aquest tipus de construcció sense un pou de conservació. Bé, deixant de banda el morabit de Marxuquera, crec que la situació es MOLTÍSSIM més dolenta al castell de Bairén. Com pot ser que una fortificació que sembla aportar materials en superfície des d'època tardo-antiga fins més enllà de la conquesta feudal, que fou el centre territorial de tota la conca de la Safor durant segles, estiga caient a trossos sense que se li faja el més mínim cas? Com pot ser que seguim tenint una comarca on la recerca entorn de l'època andalusina brilla per la seva absència mentre el museu continua mostrant únicament exposicions sobre la prehistòria llevantina? Trista situació la dels investigadors que hem d'anar-nos-en de la nostra comarca per la manca d'oportunitats que a altres llocs sí ens brinden.
Joan, disculpa, abans que res, la dilació de la resposta. Tens tota la raó. Molts problemes convergeixen en castell de Bairén. Caldria, com tu bé deixes entreveure, començar la renovació pel museu d'arqueologia municipal. No cap qüestió personal contra ningú però ningú té per carregar amb els problemes de cap altre, i menys encara el conjunt de veïns de Gandia.
Publica un comentari a l'entrada